Perhekuntoutuskeskus Lauste on yksityinen, voittoa tavoittelematon lastensuojelupalveluiden asiantuntija. Lausteen palvelukokonaisuuteen kuuluu myös Aamos Kuntoutus- ja terapiapalvelut sekä erilaisia kehittämishankkeita. Lapsen arvokas keho -kehittämishankkeen tarkoituksena on vahvistaa lapsen itsetuntoa ja minäkuvaa sekä tukea vanhemmuutta ja perheenjäsenten myönteistä suhtautumista liikkumiseen ja ruokailuun. Osana hankkeen toimintaa järjestetään ryhmätoimintaa perheille, joissa lapsen painonnousuun, ruokailu- ja liikuntatottumuksiin liittyvät asiat mietityttävät. Hankkeessa heräsi tarve ratkaisulle, jonka avulla perheet voivat liikkua ja viettää yhteistä aikaa mahdollisimman matalalla kynnyksellä myös ryhmätoimintojen ulkopuolella.
Lapsen arvokas keho -kehittämishankkeen tavoitteena on saada lapset ja nuoret liikkumaan ja myös viettämään vapaa-aikaa perheenjäsenten ja muiden lähimmäisten kanssa. Läheisyys, läsnäolo ja yhteinen mielekäs toiminta tukevat lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta, kehittävät sosiaalisia taitoja ja antavat eväitä myös lapsen yksilölliseen kehitykseen – kohdatuksi ja hyväksytyksi tuleminen vahvistaa lapsen myönteisen minäkuvan rakentumista.
Nykypäivän lapset ja nuoret liikkuvat keskimäärin liian vähän. Erityisiä haasteita lasten ja nuorten liikkumisen kannalta on tuottanut digitalisaation mukanaan tuoma ruutuajan lisääntyminen – yhä useammat lapset ja nuoret viettävät aikaa enemmän sisätiloissa älylaitteiden parissa kuin ulkona pelaten ja leikkien. Ruutuajan lisääntymisellä on suoria ja epäsuoria vaikutuksia muun muassa lasten ja nuorten peruskuntoon, painoon, kehonkuvaan ja minäkuvaan sekä luontosuhteeseen ja kykyyn havainnoida ympäristöä.
Perhekuntoutuskeskus Lauste päätti toteuttaa ratkaisun, joka kannustaa perheitä viettämään yhteistä aikaa mahdollisimman sujuvasti ja matalalla kynnyksellä. Pallo ratkaisun ideoinnista ja kehittämisestä heitettiin Perjantaille. Ratkaisun toivottiin tukevan Lapsen arvokas keho -hankkeessa järjestettyjä Aarteenetsijät-ryhmiä, joissa motivoiva aktiviteetti tarjoaa mukavia yhteisiä hetkiä perheen parissa. Ratkaisun tulisi olla innostava, ilahduttava, selkeä, helposti toteutettava ja jatkojalostettava – ja aina parempi, jos sen pariin palaisi uudelleenkin.
Aikaorava-niminen peli syntyi suoraan Lapsen arvokas keho -hankkeen tarpeeseen luoda liikkumaan innostava ratkaisu lapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Pelissä pelin aloittaja tulostaa pelisivulta löytyvät oravakortit, kätkee ne lähimaastoon ja kirjoittaa pelisivulle vihjeet kunkin kortin piilopaikasta. Pelaajat etsivät joukkueena kortteja aikaa vastaan – mobiililaitteita apunaan käyttäen. Tavoitteena on löytää kaikki oravat ennen peliajan päättymistä. Kilpailunhaluisimmat voivat laittaa pystyyn myös yksilökisan, jolloin voittajaksi selviytyy se, joka on löytänyt nopeiten kaikki oravakortit tai eniten oravakortteja aikarajan kuluttua umpeen.
Koko perheen metsäpelin perusidea haluttiin pitää selkeänä. Päätettiin, että pelaajat etsivät kätköjä aikarajaa vastaan. Koska pelillä halutaan innostaa ulkoilemaan, valittiin keskeiseksi elementiksi luontoon liittyvää kuvastoa ja sanastoa. Suloinen ja sympaattinen orava oli ilmeinen valinta pelin keskeiseksi elementiksi johtuen sen tavasta kätkeä ravintoa puunkoloihin. Oravahahmojen ulkoasut suunniteltiin tekoälyavusteisesti ja nimettiin pelin tyyliin sopivasti. Myös sana ”aika” otettiin mukaan jo pelin nimen tasolla, sillä aikaraja asettaa pelille tavoitteen ja toimii samalla jännitysmomenttina. Selaimessa toimiva pelisivu nimettiin leikkisästi Oravanpesäksi. Peliä suunnitellessa huomioitiin myös ”aika”-sanan kaksoismerkitys – oravien nimiä ovat Aika Fiksu, Aika Vikkelä, Aika Reilu, Aika Rohkea ja Aika Tarkka. Näin lapset, nuoret ja aikuiset voivat tutustua oravien eri vahvuuksiin ja luonteenpiirteisiin ja löytää samankaltaisuutta myös itsestään. Yksi Aikaoravan suurimmista eduista on skaalattavuus – peliä voidaan pelata paikkariippumattomasti suurillakin pelaajamäärillä koko maassa. Vaikka peli on suunniteltu ensisijaisesti ulkopeliksi, taipuu se loistavasti myös sisätiloihin.
Asiakkaan alkuperäinen toivomus oli, että pelissä hyödynnettäisiin muita keinoja ja alustoja kuin digitaalisia sovelluksia ja älylaitteita. Mobiililaitteet päätettiin lopulta pitää mukana, sillä ne ovat pysyvä osa nykypäivän nuorison elämää. On huomion arvoista, että nykypäivän lapset ja nuoret ovat diginatiiveja – syntyneet maailmaan, jossa digitaalisuus näkyy ja vaikuttaa kaikkialla. Mobiililaite saattaa naulita nuoren kotisohvalle tai omaan huoneeseen, mutta sen avulla voi kuljettaa myös jännittävän pihapelin pariin! Selkeä pelisivu, yksinkertaiset säännöt, hauskat oravahahmot ja helppo pelattavuus kutsuvat Aikaoravan maailmaan, kinkkisten pähkinöiden pariin – ja innostavat syventymään tähän ihastuttavaan peliin kerta toisensa jälkeen. Digitaalinen alusta mahdollistaa myös pelitulosten jakamisen sosiaalisessa mediassa – ja siihen Aikaorava myös pelaajia rohkaisee. Pelillä on omat sometilinsä Facebookissa ja Instagramissa sekä käytössä aihetunniste #aikaorava.
Aikaorava-peli on yksi erinomainen esimerkki siitä, miten yhdistää teknologiaa ja luontoa, vahvistaa sosiaalisia suhteita sekä perheen yhdessä oloa.
Peliä pilotoitiin lapsiperheillä, Perhekuntoutuskeskus Lausteen työntekijöillä sekä lasten ja nuorten parissa työskentelevillä ammattilaisilla. Saatu palaute oli positiivista ja ylistävää. Pelisivua pidettiin johdonmukaisena ja selkeänä, pelin sääntöjä riittävän helppoina ja pelattavuutta hyvänä. Erityistä kiitosta peli sai innostavasta ilmeestä ja ihanista oravahahmoista, sovellettavuudesta monenlaisiin ympäristöihin sekä siitä, että pelin kautta perheenjäsenet voivat yhdessä askarrella, kätkeä ja etsiä oravakortteja sekä iloita onnistumisista pelin tiimellyksessä. Pelillä koettiin olevan ryhmäyttävä vaikutus – perheenjäsenet kohtasivat toisensa ja viettivät lähes huomaamatta mukavaa aikaa yhdessä. Peli on kiinnostava eri ikäisille lapsille ja nuorille, sillä oravakorttien kätköistä ja vihjeistä voi tehdä juuri niin helppoja tai vaikeita kuin haluaa. Omaa mielikuvitusta voi käyttää rajattomasti!
Peli on ollut näkyvästi esillä sosiaalisessa mediassa. Aikaorava rohkaisee pelaajia jakamaan pelituloksiaan ja fiiliksiään Facebookissa ja Instagramissa aihetunnisteella #aikaorava. Peli on saanut myös mediahuomiota – esimerkiksi Turun Sanomat kirjoitti pelistä ylistävästi otsikolla ”Irti kännykästä kännykkäpelin avulla”. Uutisartikkelissa korostettiin, että peliä voidaan hyödyntää myös osana koulujen opetusta.
Aikaoravan ensimmäinen versio avaa monia kiinnostavia mahdollisuuksia jatkokehittelyä silmällä pitäen. Seuraavissa vaiheissa on mahdollista suunnitella lisää oravahahmoja, tarjota useampi vaihtoehto pelin aikarajoihin sekä hioa pelattavuutta vielä entistäkin sujuvammaksi. Helpon skaalattavuuden ansiosta peli taipuu tarvittaessa myös kansainväliseen käyttöön vaikkapa englanninkielisenä versiona.
Sympaattiset oravahahmot taipuvat moneen – niistä voi tarpeen tullen loihtia vaikkapa pehmoleluja, keräilyfiguureja, avaimenperiä tai tarroja. Pelin yleisilme ja logo näyttäisivät hyvältä myös painatuksena t-paidoissa, huppareissa ja muissa vaatteissa. Aikaoravan hahmot voivat herätä eloon myös esimerkiksi maskotteina erilaisissa tapahtumissa.
Selkeänä hahmottuvan kokonaisuuden ja huolellisesti taustoitettujen hahmojen vuoksi pelistä voisi kirjoittaa myös yhden tai useamman satukirjan, jolloin pelaajat pääsisivät vieläkin monipuolisemmin osaksi Aikaoravan ihastuttavaa maailmaa!
Suunnittelu: Perjantai, Perhekuntoutuskeskus Lauste / Lapsen arvokas keho -hanke
Toteutus: Perjantai
Asiakas: Perhekuntoutuskeskus Lauste